ism och ist

Alla klarar inte av verkligheten.

Man kan inte alltid hindra ett självmord

Kategori: Kaos

En sak jag stör mig på när psykologer och allmänheten pratar om självmord är att dom alltid tror att den självmordbenägna personen har dåligt självförtoende. Dom verkar tro att den ända tanken man kan ha är att "ingen kommer sakna mig, ingen kommer märka om ifall jag dör".   
Depression betyder inte automatiskt dåligt självförtroende. Man behöver inte hata sig själv för att hata livet. 
Jag tycker att psykiatrin borde börja lyssna bättre oss som faktist inte har dåligt självförtroende. Det är inte så konstigt att så många känner total hopplöshet i en värld som denna. 
 
En riktigt farlig tanke hos en deprimerad person kan vara "ingenting spelar någon roll". Den tanken kan nog trigga många självmord. Jag ska förklara tanken lite fort;
 
Alla kommer dö någon gång. Solen kommer slockna, vilket betyder att allt spår av mänskligt liv kommer att försvinna en dag. Därför är allas liv helt onödiga. All smärta och trauma som människor går igenom, är helt onödig. Barn svälter och blir torterade för att sedan dö. JAG, lever i en värld där jag är hjärntvättad av ett samhälle som styrs av penar, för att sedan dö. Det spelar ingen roll om jag röker, ger pengar till en hemlös, pantar eller mördar någon. Allt kommer fortfarande att glömmas en dag. Så varför ska jag behöva slösa min tid om allt ända kommer förloras?
 
(Dock tycker jag att man ska göra allt man kan för att ha så roligt som möjligt medans man lever och inte störa någon annan i sitt levande, men det var bara HUR man kan tänka)
 
Den tanken är en vääääääldigt dödlig tanke. Jag tror att dom flesta försöker att inte tänka så, men för vissa är det omöjligt att inte göra det. Om man väl har fått in den tanken i huvudet så är den svår att få ut. Och om man väl har den, är den omöjlig att bota. Det är förmodigen den mest dödliga tanken som finns. Och det värsta är aatt alla kan drabbas av den, det är inte så konstigt att man aldrig pratar om den.
 
Jag vet inte hur man ska kunna hindra den här sortens tankebana. Kan någon vänlig själ komma på en lösning för det här, eller ska vi bara hoppa på direkten? 
quote, sad, and alone-bild
 
 
 
Kommentera inlägget här: