ism och ist

Alla klarar inte av verkligheten.

Alkohol och ungdomar

Kategori: Droger

Alkohol är den vanligaste drogen blandar ungdomar eftersom det är så lättillgängligt. Men hur många dricker egentligen alkohol, och NÄR börjar de flesta att dricka, kanske många undrar. Jag har alla svaren.
 
En påminnelse bara, allt jag skriver i det här inlägget är hur JAG upplever det och hur JAG har fattat det. Det är självklart att allt kan gå till på andra sätt, men såhär är det för det mesta.
När jag säger att man "dricker" så menar jag mer eller mindre regelbundet. Inte att man har tagit en klunk öl en gång.
 
 
När man pratar om såna här ämnen får man inte glömma att alla är olika. Det är inte så att ALLA ungdomar super sig fulla varende helg. För varje 15-åring som dricker finns det två styckern som avstår. Många glömmer de ungdomar som faktist väljer att INTE dricka av olika själ. Alla är faktist inte alkoliserade fjortisar som det ofta pratas om. Många tycker faktiska att det är kränkande att anta att alla dricker alkohol, för så är det ju absolut inte.
Trots all nyfiken het man har så är det många som inte alls är intresserade av alkohol. Alla söker olika upplevelser och alkohol är verkligen inte för alla. Om man som förälder hela tiden frågar om vad man "har druckit ikväll" eller "varit på för fest" när man inte ens dricker blir man så jävla sur. Kan alla vuxna fatta att man inte MÅSTE dricka, röka osv bara för att man är ung? Read my words, ALLA UNGDOMAR DRICKER INTE. Vissa är helt nöjda med en bra film och chips. 
 
O
 
 
 
Dock ska man inte vara naiv och tro att alla är änglar. Många kommer att prova alkohol någon gång. Och det finns ungdomar så unga som 13 som dricker alkohol. Det är egentligen inte så konstigt med tanken på hur vanligt det är med alkohol, och hur många som dricker det. Det är klart att man är nyfiken och vill prova. Det är mänskigt att vilja prova nya saker, är det dessutom "förbjudet" blir det nästan ännu mer inbjudande.(försökte att hittta ett annat ord men kom inte på vafan det heter) En viktig sak att tänka på som förälder är att inte bli arg på sitt barn när hen dricker alkohol. Förklara hellre konsikvenserna man kan få och att det är en dålig ideé att dricka i ung ålder. Att ens förälder är arg på en kommer inte att förändra något man redan har gjort. 
Jag hör hela tiden historier från mina kompisar att deras föräldrar tar deras mobiler, ger dom utegångsförbud, tar bort tv m.m. Och jag tänker bara "era föräldar är ju fan dumma i huvet". Inget av det jag nyss skrev kommer förändra det faktum att man gillar att supa. VUXNA MÅSTE FATTA ATT UNGDOMAR VILLE UTFORSKA VÄRLDEN OCH ALLT SOM INGÅR I DEN. Och vafan gör det om 100 år om jag drack några öl hemma hos en polare en kväll. Det är del av livet, herregud
Οινομελλα,ρακομελλα παντού!🆒Pictureeeee
 
 
Jag såg ett inlägg på Flashback i veckan. Titeln var Utköparna som ger tonåringar alkohol i din stad.
Really nigga?     Tror ni på allvar att det är så alla kids får tag på sprit? Visst det kan väl hända att någon pundig snubbe i pedofil-varningszonen vill göra tjänster åt småtjejer men hopp om att han ska få något mer tillbaka, men det är sällan. Med mina år av undersökning så har jag kommit fram till att de flesta får det mesta hemifrån. För att föräldrarna har det. Att man typ tar lite av allt när dom inte är hemma. Många får säker av kompisar, som tog det av sina föräldrar. En annan vanlig meton är ju att en äldre kompis köper åt en. Och det är ju på sätt och vis att köpa ut, men inte på samma sätt. Är man 16-17 är det ju i princip alltid tillgängligt på fester.
Men är man 12-14 så  är det nog vanligast att man får det hemifrån eller från sina kompisar. Och JA, det finns 12-åringar som dricker, sorligtvis. Men så är det bara. Det har alltid varit så, det kommer förmodligen alltid att vara så också. Men bara för att det FINNS så betyder inte det att det är vanligt. Jag skulle nog säga att dom flesta dricker första gången när dom är 14-15. Men självklart kommer det alltid finnas dom som väntar till 18, 20 eller.....aldrig. 
 
Om jag hade ett barn skulle jag vilja att hen kunde berätta när hen skulle dricka. Jag skulle inte vilja att hen skulle vara rädd för att berätta om det. Tyvärr är typ 90% av rädda att berätta för sina föräldrar, eftersom att det är ett sånt tabu kring alkohol i ung ålder. Tabuet kommer nog ganska naturligt eftersom att lagen säger att man måste vara 18 år för att dricka och att det faktiskt ÄR väldigt farligt att dricka. De fysiska skadorna som man dessutom får efter ett långt bruk av alkohol är inte det som är farligt. Det farligaste är att vara full. Tänk på vilka beslut man kan göra när man är full. Att gå ut mitt på vägen och dansa mitt i natten utan någon reflex kan vara en jättebra ideé när man är full, men inte när man är påkörd och död. Det kan också vara en jättebra ideé att följa med den snygga killen man träffade utanför Ica, men inte när man ligger och gråter i hans säng. Det kan vara en bra ideé att sove en stund på en bänk , men inte när mobilen, nycklarna och hela väskan har blivit stulen. Så mycket kan hända när man är full.
 
Man kanske inte kan ta sig hem, då skulle det vara bra att kunna ringa hem och be om skjuts. Men vågar man inte det så är det jobbigt läge. Ett litet råd till alla föräldrar är att vara openminded om alkohol. Det hjälper.
 
 
lol
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2015-10-08 | 16:10:25

    Snälla gör en till q&a

    Svar: Langa fler frågor på Ask så kanske det kommer en till. http://ask.fm/Mjawnaww
    Satan

  • Anonym säger:
    2015-10-10 | 01:17:11

    Brukar du dricka?

Kommentera inlägget här: