ism och ist

Alla klarar inte av verkligheten.

Undervisning om droger i skolan

Kategori: Droger

När jag gick i mellanstadiet hade jag en riktigt bra lärare. Hon lät oss ha ett ämne som vi kallade VVV( vi vill veta) som vi hade istället för NO och SO, vi hade kanske 1 vanlig NO/SO-lektion i veckan. VVV gick ut på att vi fick ställa frågor om vad vi ville, vi hade även en lista på frågor som hade kommit upp på andra lektioner. Vi hade mycket diskutioner om allt mellan himmel och jord i våran klass. Det var allt ifrån bergarter i Mount Everest till
sniglars anatomi. Vi var en väldigt nyfiken klass, speciellt nyfikna på droger, sex och kriminalitet/krig. 
 
Jag har alltid trott att min lärare från mellanstadiet var den bästa läraren någonsin, men med åren har insett att hon bara har lärt oss saker från hennes perspektiv. I våran klass var hennes åsikter fakta, nästan inget hon sa om sex, droger osv var objektivt. Hon lärde bara ut vad HON tyckte var "rätt". Missförstå mig rätt nu, hon hade extremt mycket kunskap om typ allt, men droger var inte hennes starka sida... Hon lärde BARA ut efter gammal moral och propaganda, inte fakta. 
 
Jag minns nästan allt hon sa till oss. Hon var den ända personen jag någonsin pratade om droger med. Så för mig, och alla andra i min klass, blev hon ett facit i hur man ska tänka. Vi fick hennes åsikter, vi var bara 10-12 år, så vi kunde knappast skapa en egen åsikt. Och det blev inte bättre av att alla såg upp till henne. 
 
Det var VÄLDIGT tydligt att hon var emot droger. ( Vilket jag också var till runt hösten 2014)
Det var också väldigt tydligt att hon inte visste mycket alls om olika droger. 
 
En kille i min klass frågade min lärare "Varför röker människor weed när man vet att det är farligt?"
 
Hennes svar till det var något i stil med "Det börjar med att man röker ett bloss för att man vill passa in och vara cool. Efter det blosset kan man bli beroende DIREKT. Man kan även känna att man har spindlar över hela kroppen( hon visste att alla tjejer i klassen hatade spindlar) och man får panik. Människor som röker cannabis vet att det är farligt, men när man röker det så blir hjärnan helt konstig så man skiter i det. Det är också för att man är så beroende så man kan inte sluta."
 
 
När jag tänker efter är det helt jävla sjukt. DET HÄR VAR VAD JAG LÄRDE MIG I SKOLAN OM WEED. 
Herre fucking satan.....
Det är så uppenbart att hon inte vet ett skit om knark eller dess påverkan på kroppen. Det är pinsamt att jag faktiskt har trott på det där. 
Det exempelt var inte det ända idiotiska hon sa. Det var ännu mer, men det är fööör många för att ta upp alla. 
 
En speciell sak jag minns var hur hon smutskastade horor. Hon sa i princip att alla var crackheads utan något som helst värde. Jag minns mycket tydligt att hon sa "Jag tycker det är synd att fina flickor har så mycket problem så att dom väljer att sälja sig själva. Det är slöseri på människoliv." 
 
Hur kan det vara tillåtet för lärare att göra så här?
 
Hon brukade även vädra sina åsikter om invandring, nationalitet, rasism och patriarkat. Det var inget sådär jättedåligt med det, men det borde ändå inte vara okej. Jag kan tänka mig att om någon hade sagt att de var sverige demokrater så hade dom åkt ut med huvet först.  Hon var EXTREMT emot SD. När jag tänker efter så minns jag att hon alltid daltade med invandrarna i klassen, dom fick alltid alla lyx i alla situationer man kan tänka sig. Jag har lärare idag som också daltar med invandrare(och tjejer) idag också, men inte på samma sätt. 
 
 
Jag tycker att drogundervisning borde vara obligatoriskt i grundskolan. Kunskap om droger från tidig ålder skulle nog minska antalet missbrukare. Samma sak gäller sexualkunskap, har man kunskap är det svårare att göra fel. Än idag är minst 75% av mina gamla klasskompisar emot och okunniga om droger. Dom andra 25% är jag och mina närmsta vänner.
 
Jag tycker även att det borde vara förbjudet för lärare att dela med sig av sina personliga åsikter om politik m.m. Skolan borde vara så objektiv som det går att få den.  Man borde även inte dölja vissa saker, som t.ex mental ohälsa. Många lärare tycker att det är jobbigt att prata om sånt, men kunskap om psykisk ohälsa är extremt nödvändig när man är 12-13. Inget borde vara tabu att prata om. Jag tror att nästa generation elever kommer att få en mer öppen undervisning, för då kommer det förhoppningsvis inte finnas kvar en lärare som tycker det är pinsamt att säga fitta och joint.
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: